Cuttie and the boxer pelikulako fotograma bat |
Pasa
den Donostiako Zinemaldian
pelikula
bitxi eta gomendagarri bat
ikusteko aukera izan nuen:
Cuttie and the boxer.
Japoniar margolari
bikote baten
istorioa kontatzen du filmak, dokumental formatuan.
New York-era bere
arte-ibilbideari bultzada bat ematera iritsi
berri den neska gazte batek
gizonezko
margolari bat ezagutzen du honen
arte-galeria bisitatzera joanda,
eta gizonaren
artista planta
orbanik gabeak txundituta
berarekin maitemintzen
da, eta haurdun
geratzen segituan. Gizona, artista izateaz gain, ordea, zurrutero
galanta
da, eta ez du bere gain hartzen haurra zaintzeko erantzukizuna,
halako moduz ezen emakumeak berak bakarrik atera behar baititu
aurrera etxeko-lanak eta umearekikoak, uko
eginez bere artista-senari eta margotzeko grinari, gizonak
bere artista-ibilbide halamoduzkoa jorratzen segi
dezan.
Pelikulak
eragiten dituen hainbat gogoetaren artean (gizonak
azpiratutako emakumea, artearen historia kanonikoan emakumeen aipamen
urria...), beste bat gailendu
zitzaidan niri, eta uda honetan irakurritako
saiakera
batekin lotu nuen segituan:
"Maitatzearen arteaz"
da liburuaren izenburua,
Erich Fromm da egilea, eta
maitasunari buruzkoen artean erreferentziazkoa omen da.
Arte gisa definitzen du
Frommek maitasuna, edo hobeto esanda, maitatzea; eta mendebaldeko
gizartearen akats nabarmentzat jotzen du maitatua izatearen
beharraren gaitza, noiz eta maitatzeaz arduratu beharko ginatekeenean
maitatua izateaz kezkatu gabe. Egilearen arabera, arte bat da
maitatzea, eta gainontzeko arte guztien moduan, hainbat ezaugarri
eskatzen ditu: diziplina, pazientzia, kontzentrazioa eta lantzen ari
garen arte horrekiko kezka gorena.
Kontzentrazioari buruz
dioenak harritu ninduen gehien.
Ezinbestekoa
omen da kontzentrazioa mantentzea, baina ez soilik lantzen ari garen
arte konkretu horretan,
bizitzan egiten dugun gauza bakoitzean baizik. Ekintzarik
ezdeusenean ere
kontzentrazioa lantzea inportantea dela dio Frommek, baldin eta gero,
landu nahi dugun arte horretan ere,
arreta
mantentzen asmatu
nahi badugu. Gainera, ekintzarik hutsalenek
ere, kontzentratuta eginez gero, beste dimentsio bat hartzen omen
dute.
Zerbait
egiten ari garenean, egiten ari garen horretan gure indar guztia,
arreta osoa, jartzea
omen da kontzentrazioa,
gero egingo dugun edo egin nahi genukeen horretan pentsatzen indarrak
xahutu ordez (hiru-lau-bost
gauza batera egin nahi izaten ditugunontzat, lezio ederra,
zalantzarik gabe). Beste modu
batean esanda, ni une honetan zurekin banago, zurekin nago eta kito,
zurekin nago eta ez beste inorekin, zurekin nago eta zuk esaten
didazun horretan daukat jarrita
nire arreta osoa.
Zentzu horretan, gaur egun ia denok
soinean daramagun telefono mugikorra, bistan
denez, etsai amorragarria da
lantegi honetarako.
Idazleek,
eta oro har artistek, badute euren munduan bizitzeko joera, euren
arteari erabat emanak bizitzeko bizio hori; topikotik harago dago,
lekua edo egoera edozein delarik ere, leku edo egoera hori euren
arte-adierazpidera nola ekarri buruan bueltaka darabilten artisten
irudi hori, edo leku edo egoera horretatik guztiz kanpo, munduari
bizkarka eta atsedenik gabe, bilatzen dabiltzan formula magiko hori
bilatzen segitzeko daukaten trebetasun hori. Artistentzat lana ez
baita lana, ordutegiak ez baitira ordutegi, goiza ez baita goiz gaua
gau ez den modu berean, une bat ez da besterik ideia miresgarri bat
izateko momenturik aproposenaren aukera baizik.
Badirudi
artistek, hasieran aipatutako
margolari japoniarrak legez, hain
lotuta egonik euren jardunari, ez dutela indarrik gordetzen
maitatzearen gisako arte arrunt
batentzat, edo are larriagoa
litzatekeena, ez dutela
batere interesik,
euren egiteko bakar eta berebiziko horrentzat soilik daukatela
diziplina-pazientzia-kontzentrazioa-kezkagorena,
gainontzeko guztia, seme-alabak izatea planteatze hutsa tarteko,
euren etxe barrutik kanporako
mundu arrunt eta arraro hau,
denik ere, axola ez balitzaie bezala. Halakoa
behar ote du tatxarik gabeko artistak?
Maitatzearen
artean, maisuak igual
ez, baina trebe
samarrak izan nahi genukeen
izaki arruntok ez ote dugu, beraz, benetako
artisten olinpoan lekutxoren
bat, miserablea bada ere,
lortzeko aukera zipitzik?
[Urola Kostako Hitzan argitaratua (Arkupean gehigarrian); 2013/10/24.]
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina
Egin hemen zure iruzkina edo kritika..
Mila esker!
Bertol